Saturday, January 8, 2011

Peptic Ulser.................................

PEPTIC ULSER juga boleh dikenali dengan  Duodenal ulcer, Gastric ulcer, Stomach ulcer, Ulcer... ini bukan iklan makanan atau racun serangga ok... jadi peptic ulser ni bukanlah sejenis barang permainan mahupun produk menguruskan badan macam Jus Mate Dr Rozmey 2...sesapa yang penah menghidapi penyakit ni of coz tau pa benda pa ni...(dah bagi hint xtau lagi xtau la betapa gampang nya otak 2)... 


peptic ulser ni boleh aku definisi kan kt sini adalah luka yang terdapat pada lapisan perut atau di panggil duodenum... orang yang menghidapi masalah ni akan merasa kesakitan kat bahagian perut diaorang... kesakitan 2 selalunya datang selang beberapa hari atau minggu sekali atau pun sebab korang biakan perut korang 2 xdiisi... jadi bila korang makan maka kesakitan 2 akan hilang... antara simpton2 lain nya plak adalah seperti Pedih Ulu Hati, Ketakcernaan (dispepsia), Terbelahak, rasa loya, Muntah, Kurang selera, Kehilangan berat (kawan aku bagitau da juga tahap muntah darah)... masalah ini terjadi adalah disebabkan acid yang ada dalam perut korang 2 yang asalnya berfungsi untuk menghadam makanan yang selamat korang telan 2 secara tidak sengaja telah merosakkan bahagian perut korang... bakteria yang bernama Helicobacter pylori(xda no ic) jugak merupakan penyebabnya (sapa da diabetis memang banyak makhluk kenit ni)... penggunan untuk jangka panjang ubat-ubatan anti-radang nonsteroidal (NSAIDs) seperti aspirin tidak ketinggalan menjadi penyebabnya... tapi makanan pedas dan stress bukan lah punca penyakit ni tp boleh menjahanamkan lagi perut korang 2 dalam erti kata lain memburukkan lagi keadaan... 


ini bukan biji kacang hijau nk tumbuh tunas
ni la perut korang.. contoh la...
peptic ulser akan menjadi masalah yang amat serius kalau xdirawat... penyakit ni dirawat dengan cara membuang makhluk kenit tadi dari dalam perut, cm na dia buang sumpah aku xtau, xtipu punya... selain 2 tidak menggunakan ubat-ubatan anti-radang nonsteroidal (NSAIDs)... JANGAN LUPA, BUAT2 LUPA, INGAT2 LUPA MAKAN UBAT... pembedahan adakalanya diperlukan jika keadaan serius ya amat... 


itu la serba sedikit pasal peptic ulser..kalau da salah tolong la betul kan... aku bukan budak medik pon.. budak dapur je.... huhu... tanya aku cm na nk debone ayam aku tau la... kalau agak semua 2 betul fuh taun depan aku amik medik plak mana tau nasib bek ley jadi doktor plak... korang jangan jeles yer... 


gambar ni pon sama perut korang...
da detail sikit la..


p/s seorang yang aku kenal ada meghidap penyakit ni... berulang kali dia masuk wad... kat sini aku nak ajak korang sama2 doakan dia supaya cepat sembuh dan kuat menghadapi segala dugaan kesakitan yang mendatang... GET WELL SOON K....



2 comments:

  1. bgus la awk ni En Zohairi Baharom...ape kate anda amik kos medik tahun depan~ huhuhuhu~
    btw, sy still doakan smuge sume pesakit2 cepat sembuh dari pnyakitnya...amin~

    ReplyDelete
  2. haha...doc hannan jgn kata cm 2..malu sy..
    da btui ka pa sy tulis??

    ReplyDelete