Monday, November 12, 2012

SELAMAT BERHARI KEJADIAN WAHIBA

Kepada 2 sahabat cilik ku yang di kasihi....

Bersempena dengan hari ulang tahun kekeluaran anda berdua yang jatuh pada hari ini 12/11/2012, saya dengan rasa bangga dan berbesar hatinya ingi mengucapkan SELAMAT HARI JADI kepada anda berdua..

Berikut merupakan harapan saya kepada anda :

1. semoga panjang umur & dilimpahi rezeki, dah melimpah 2 tadah kongsi2 kat jiran2..
2. Semoga dipercepatkan jodoh dan dikurniakan Baby.
3. Semoga cute selalu & xpayah berusaha lagi untuk jadi tinggi.
4. Berjaya menjadi guru besar ditempat anda bekerja.
5. Berjaya memiliki kereta baharu. jangan lupa bawa saya jalan2 di tengah kota.

Ini pula hadiah yang seberapa dari saya:

cute kan kek saya bagi makan pelan2 jangan gelojoh nanti tercekik susah
Xpa, xpayah terima kasih, saya ikhlas.. Tapi kalau dh cakapa juga saya jawab saja.. sama-sama..

SELAMAT HARI LAHIR MIRA NABILA WAHIBA & MIRA NASYIRA WAHIBA
ecely gua pon xpasti mana akak mana adik dlm gambau ni..kekeke

Sunday, November 4, 2012

Dah Kahwin Dah


Tahniah diucapkan pada En. Farid Kamil dan Diana Denielle... Kepada DD semoga berbahagia..hukhukhukhuk...

p/s baik : sama cantek sama padan sama sweet....

p/s kurang baik : Nasib gua kurang sembilan ratus sembilan puluh henggit saja lagi nak buat hantaran kalu x farid gigit hari ler...ekkekeke

Saturday, October 27, 2012

Cerita Teka Teki

Keadaan mamat blog aku ni yng makin berdebu membuatkan aku terpanggil untuk mengupdatekan beliau.. Bukan sengaja aku nk abaikan beliau apatah lagi untuk memberi belaian kasih sayang sebagai tuan punya blog tapi apakan daya kondisi laptop aku yang makin di mamah usia saban hari.. nak hantar kpj xmampu pulak rasanya, gua pon layan hospital gomen saja.. Jadi bukan beliau sahaja terabai, malahan laptop aku juga terabai sebab aku punya suka la nak repair ke tak..

cerita kali ni pasal anak sedara aku, aku xda anak lagi so xda cerita pasal anak aku lagi.. Aku secara xsengaja telah menjoinkan diri dengan dua orang anak sedara aku yang leka bermain permainan teka teki.. Sorang anak sedara aku Alif nama dia, form 1 tahun ni, dia ni bijak sikit dari anak-anak sedara aku yang lain buat masa ni.. Yang lagi sorang Amirul nama dia, bukan xpandai, cuma kurang sikit..

Anak sedara aku Alif ajukan satu soalan berbunyi begini dekat Amirul.. " Bapak Abu(watak dalam teka teki saja,xda kena mengena dengan anak sedara aku) ada 5 orang anak. Sorang nama Kassim, sorang nama Minah, sorang nama Lela dan sorang lagi nama Razak.. Lagi sorang anak dia nama apa??"

Tanpa perlu fikir dengan panjang mungkin buang masa agaknya amirul menjawab dengan penuh confidentnya "XTAU", ringkas, pada dan jitu jawapan beliau.. 

Sebagai bapa saudara yang bertanggungjawab, berdedikasi, kretif dan inovatif aku xbagi alif bagitau jawapan terus.. Aku dengan nada memaksa menyuruh amirul untuk berfikir juga jawapan dia.. dengan harapan benda ni boleh buat dia belajar untuk berfikir.. Murnikan niat gua?? Puas dia fikir dah nak sembelit aku tengok cara dia fikir xdapat juga jawapan.. kesian...

Alif dengan sukarelanya cuba untuk membantu dengan memberi contoh lain pada amirul.. "ok macam ni, abah hang ada tiga orang anak, sorang nama Shafikah, sorang nama Haziq.. Sapa lagi sorang anak abah hang?" soalan Alif.. 

"ooo, aku la anak abah aku lagi sorang".
"Sapa nama".
"Amirul la"
"hah pandai", Alif puji agak xberapa ikhlas aku tengok..

"ok sekali lagi, Bapak Abu ada 5 orang anak. Sorang nama Kassim, sorang nama Minah, sorang nama Lela dan sorang lagi nama Razak.. Lagi sorang anak dia nama apa??" Alif sambung soklan dia..
.
.
.
.
.
.
"AMIRUL", 

"!@#$%^%#%@$@$"


Salam Aidiladha 1433H

Semua warga kerja Blogger Nasik Lemak Ikan Bilis mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidiladha kepada semua reader dan seluruh umat manusia yang beragama islam....

Semoga segala pengorbanan kita hanyalah untuk jalan Allah dan amal iabadat kita sampai ke sisi NYA..Amin...

Tima kasih En google..

Labaik allahuma labaik, labaik la sharika laka labaik, innal hamda wann'imat laka wal mulk, la sharika lak

Sunday, April 1, 2012

1 APRIL............................
Terasa malas gua nk intro panjang2.. Baca je lah yang dibawah... 


Perayaan April Fool yang selalu diakhiri dengan kegembiraan dan kepuasan itu sesungguhnya berasal dari 
satu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan. The April’s Fool Day berasal dari satu episod sejarah Muslim Sepanyol pada tahun 1487 atau bersamaan dengan 892 H. Sebelum mengungkap tragedi tersebut, ada baiknya kita melihat sejarah Sepanyol dahulu ketika masih di bawah kekuasaan Islam.

Sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad, Sepanyol tumbuh menjadi satu negeri yang makmur secara beransur-ansur. Pasukan Islam tidak setakat berhenti di Sepanyol, namun terus melakukan pembebasan di negeri-negeri sekitarnya menuju Perancis. Perancis Selatan dengan mudah dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours, dan sebagainya jatuh. Walau sangat kuat, pasukan Islam masih memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang terletak di pergunungan.
Islam telah menerangi Sepanyol. Ini kerana sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka banyak orang-orang Sepanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Muslim Sepanyol bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mengamalkan kehidupan secara Islami. Mereka tidak hanya membaca Al-Quran, tetapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Quran. Mereka selalu berkata untuk tidak minum khamar, bergaul bebas, dan segala macam hal yang dilarang oleh Islam. Keadaan seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.
Selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Sepanyol tanpa kenal lelah terus berupaya membersihkan Islam dari Sepanyol, namun mereka selalu gagal. Mereka telah mencuba beberapa kali tapi selalu tidak berhasil. Dikirimlah sejumlah perisik untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemukan cara untuk menaklukkan Islam di Sepanyol, yakni yang pertama adalah harus melemahkan iman mereka dahulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya.
Maka mulailah secara diam-diam mereka mengirim alkohol dan rokok secara percuma ke dalam wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan untuk membujuk kaum mudanya agar lebih suka bernyanyi dan menari berbanding membaca Al-Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yang kerjanya adalah untuk menyemarakkan perpecahan di dalam tubuh umat Islam Sepanyol. Lama-kelamaan upaya ini membuahkan hasil.


Akhirnya Sepanyol jatuh dan berjaya dikuasai pasukan Salib. Penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal peri kemanusiaan. Tidak hanya pasukan Islam yang dibantai, tetapi juga rakyat biasa, wanita, anak-anak kecil, orang-orang tua, semuanya dibantai dengan sadis dan kejam.
Satu persatu daerah di Sepanyol ditakluki. Granada adalah daerah terakhir yang ditaklukkan. Penduduk Islam di Sepanyol (juga disebut orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian terus mengejar mereka.
Ketika jalan-jalan mulai sepi, yang tinggal adalah ribuan mayat yang bergelimpangan dan bermandikan aliran darah. Tentera Salib mengetahui bahawa banyak Muslim Granada yang masih bersembunyi di rumah-rumah. Dengan lantang tentera Salib itu meneriakkan pengumuman, bahawa para Muslim Granada boleh keluar dari rumah dengan aman dan dibenarkan berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka. “Kapal-kapal yang akan membawa kalian keluar dari Sepanyol sudah kami persiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Sepanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan!” demikian bujuk tentera Salib.
Orang-orang Islam masih curiga dengan tawaran ini. Beberapa dari orang Islam dibenarkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut. Mereka pun bersiap untuk berlayar.
Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentera Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan cepat tentera Salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan penghuninya. Lidah api terlihat menjilat-jilat angkasa ketika para tentera Salib itu membakar rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya.
Manakala ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan berasa terkejut ketika tentera Salib juga membakar kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol. Kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat Islam tidak boleh berbuat apa-apa kerana sama sekali tidak bersenjata. Mereka juga kebanyakan terdiri dari para perempuan dan anak-anak yang masih kecil. Lalu tentera Salib segera mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.
Dengan satu teriakan dari pemimpinnya, ribuan tentera Salib itu segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir membahana. Dengan buas tentera Salib terus membunuh orang awam yang sama sekali tidak berdaya.
Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah menggenang di mana-mana. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristian pada setiap tanggal 1 April sebagai “The Aprils Fool Day”.
Bagi umat Islam April Fool tentu merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari dimana ribuan saudara seimannya disembelih dan dibantai oleh tentera Salib di Granada, Sepanyol. Sebab itu, adalah sangat tidak layak jika ada orang Islam yang ikut-ikutan merayakan tradisi ini. Sebab dengan merayakan April Fool, sesungguhnya orang-orang Islam itu ikut bergembira dan tertawa atas tragedi tersebut. Siapa pun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya tengah merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai terhadap ribuan saudara-saudaranya di Granada, Sepanyol, beberapa abad silam.
April Fool Merupakan Perayaan Pembantaian Umat Islam, Tidak Layak Dirayakan


Umat Islam sangat tidak layak merayakan “The April Fool Day” kerana kebiasaan itu didasarkan untuk memperingati peristiwa pembantaian umat Islam di Sepanyol pada 1 April 1487 Masihi.
Ir.H.Asmara Dharma, seorang cendekiawan muslim dari Indonesia menuturkan di dalam tulisannya; “Umat Islam banyak yang “latah” dan merayakan April Fool tanpa mengetahui dasar dan asal muasal peristiwa tersebut”
Ia menjelaskan, perayaan April Fool itu didasarkan atas peristiwa penyerangan besar-besaran oleh tentera Salib terhadap negara Sepanyol yang ketika itu di bawah kekuasaan kekhalifahan Islam pada Mac 1487 Masihi.
Kota-kota Islam di Sepanyol seperti Zaragoza dan Leon di wilayah Utara, Vigo dan Forto di wilayah Timur, Valencia di wilayah Barat, Lisbon dan Cordoba di Selatan serta Madrid di pusat kota dan Granada sebagai kota pelabuhan berjaya dikuasai tentera Salib. 
Umat Islam yang tersisa dari peperangan itu dijanjikan kebebasan jika meninggalkan Sepanyol dengan kapal yang disiapkan di pelabuhan Granada. Tentera Salib itu menjanjikan keselamatan dan membolehkan umat Islam menaiki kapal jika mereka meninggalkan Sepanyol dan tidak membawa sebarang persenjataan mereka.
Namun, ketika ribuan umat Islam sudah berkumpul di pelabuhan, kapal yang tadinya berlabuh di pelabuhan segera dibakar dan kaum muslim dibantai dengan kejam sehingga air laut menjadi merah kerana darah.
Peristiwa pembantaian dan pengingkaran janji tersebut terjadi pada 1 April 1487 Masehi dan dikenang sebagai “The April Fool Day.”
Selanjutnya, Dharma menjelaskan, peristiwa “The April Fool Day” itu dipopulerkan dengan “ritual” yang mempersendakan, menipu dan memperbodohkan orang lain tetapi bernuansa gembira.



hah dah habis baca.. So jangan gatal2 plak nak ber "april fool" lagi..

PS : gua rembat kt SINI tq kt beliau..

Sunday, February 5, 2012

Selawat Ke Atas Junjungan Mulia Muhammad S.A.W


... صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
... صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi


يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Nabi salam atasmu
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Rasul, salam atasmu
يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai kekasih, salam atasmu
صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ Selawat Allah ke atasmu

أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا Bulan purnama menyinari kita
فَاخْتَفَتْ مِنْهُ الْبُدُوْرُ Hilang segala cahaya
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا Indah menawan tak pernah dilihat
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُوْرِ Wajah gembira sepanjang hayat

أَنْتَ شَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ Kaulah matahari, kaulah bulan
أَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ Kaulah cahaya mengatasi cahaya
أَنْتَ إِكْسِيْرٌ وَغَالِي Kaulah rahsia hidup mulia
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُوْرِ Kaulah menyuluhi jiwa

يَا حَبِيْبِيْ يَا مُحَمَّد Wahai kekasihku, ya Muhammad
يَا عَرُوْسَ الْخَافِقَيْنِ Wahai pendamping indah sejagat
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّدُ Wahai Nabi dijulang dipuja
يَا إِمَامَ الْقِبْلَتَيْنِ Wahai imam 2 kiblat

مَنْ رَأَى وَجْهَكَ يَسْعَد Bahagialah orang memandang wajahmu
يَا كَرِيْمَ الْوَالِدَيْنِ Wahai penghulu keturunan mulia
حَوْضُكَ الصَّافِى الْمُبَرَّد Kolam airmu sejuk jernih
وِرْدُنَا يَوْمَ النُّشُوْرِ Kunjungi kami pada hari akhirat

مَا رَأَيْنَا الْعِيْسَ حَنَّتْ Sepanjang malam unta berjalan
بِالسُّرَى إِلاَّ إِلَيْكَ Tiada berhenti rindukanmu
وَالْغَمَامَةْ قَدْ اَظَلَّتْ Engkau dipayungi awan putih
وَالْمَلاَ صَلُّوْا عَلَيْكَ Dan Malaikat sama berselawat

عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى Allah mengetahui rahsia sulit
مُسْتَجِيْبُ الدَّعَوَاتِ Dialah menyahut semua seruan
رَبِّ إرْحَمْنَا جَمِيْعًا Wahai Tuhan Rahmatilah kami
بِجَمِيْعِ الصَّالِحَاتِ Dengan segala amalan soleh

وَصَلاَةُ الله عَلَى أَحْمَد Selawat Allah ke atas Muhammad
عَدَّ تَحْرِيْرِ السُّطُوْرِ Sebanyak baris kertas ditulis
أَحْمَدُ الْهَادِي مُحَمَّد Ahmad Muhammad petunjuk jalan
صَاحِبُ الْوَجْهِ الْمُنِيْرِ Empunya wajah berseri menawan

صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَيْهِ Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya




Sunday, December 18, 2011

Perbezaan BOTAK JUVANA dengan ARIL CINTA ELYSA


Botak JUVANA - Samseng yang sering memukul orang..
Aril CINTA ELYSA - Samseng yang sering dipukul orang..

Botak JUVANA - Samseng yang tiada rambut..
Aril CINTA ELYSA - Samseng berambut.. Adakala rambut disisip tepi..

Botak JUVANA - Samseng yang belum ambil SPM
Aril CINTA ELYSA - Samseng yang 6A SPM nya..

Botak JUVANA - Samseng yang cinta tak dibalas..
Aril CINTA ELYSA - Samseng yang jiwang dan ada bini akhirnya..

Botak JUVANA - Samseng yang x ada heartfeeling..
Aril CINTA ELYSA - Samseng yang tau menangis..

Botak JUVANA -  Samseng yang xkaya akhirnya..
Aril CINTA ELYSA -  Samseng yang Kaya akhirnya..

Botak JUVANA - Samseng yang xtau apa itu bunga..
Aril CINTA ELYSA - Samseng yang simpan bunga sampai kering..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Suka ati gua la nk letak pic ni..grrr