Saturday, August 27, 2011

Cerita Bulan Posa Yang Lepas-Lepas 2

Masa aku muda2 dulu, waktu bulu xcukup lagi tumbuh di badan aku bulan posa adalah bulan yang penuh bermakna... Banyak aktiviti yang berfaedah yang xsesuai dilakukan di bulan2 xposa sesuai di lakukan di bulan2 posa... Sebagai seorang budak kampung yang xpernah tau life budak taman, aktiviti2 seperti ini wajib di bulan posa...

Aktiviti yang paling popular adalah bermain mercun... Mercun.. Aku ulang sekali lagi, bunga2 api hanya untuk budak2 yang main kawin2, masak, anak patung sahaja... Budak2 laki kalau nak main bunga api hanya bunga api bintang2 saja yang dibolehkan... Stok2 mercun boleh didapati secara haram dari pembekal2 yang xberdaftar yang selalunya berlokasi di rumah2 sahaja... Yang jual dekat kedai2 runcit hanya dari kaum2 bunga api dan mercun bawang yang lebih perlahan dari kentut...

bunga api untuk yang berjiwa lembut sahaja

Aku memulakan pengalaman bermain mercun dengan bermain mercun lada.. Mercun lada adalah anak kepada mercun papan.. Mercun papan adalah dari jenis mercun yang geng2 cina suka bakar bila diaorang beraya... Mercun lada dan mercun papan ni jenis yang sumbu cepat macam babi dia bakar, silap perhitungan boleh merekah jari2... Tapi bila dah terer mercun2 ni dibiar meletup dekat tangan saja, bila ada awek2 yang tengok terasa macam awek 2 kompem jatuh cinta dengan kita... Seterusnya, penglibatan aku menjurus kepada mercun "guruih", mancis dalam bahasa kasarnya... RM 1 sekotak xda hal, rembat sahaja dari dompet mak aku dulu besok baru mintak kira macam dompet mak aku macam kod memot "pakai dulu bayar kemudian" lepas dah pakai menangis2 nak bayar, macam 2 la jugak aku, menangis2 kena balon dengan mak aku... Balon siang, malam aku rembat lagi, besok siang kena balon lagi macam 2 la rutin bulan posa... Setakat kena balon dengan mak aku ja apa da hal... Kan sayang anak tangan2 kan... Mercun ni selalu digunakan untuk aktiviti prank sebab dia lambat gila meletup.. Mercun telur naga jugak mula dimain kan..

Bila kawan2 makin terer main mercun bola, ketupat dan sebagainya, aku pon turut join... Baru la up to date macam 2... Mercun dari jenis2 ni jangan cari pasal nak biar meletup2 kat tangan, dah bakar terus buang, kalau xbuang besok masuk paper sinar muka depan... Bunyi dia  xda level2 kentut, sapa2 sembelit dengar bunyi terus lancar perjalanan taik 2 xda tersekat2...


Bila semua mercun dah cuba sampai la mercun paling hensem iaitu meriam buluh... Budak2 kalau dapat main meriam buluh memang terasa diri dah jadi level abang2... Xkira la dah "potong" atau belom... Meriam buluh xboleh main sebarang2, silap2 kena beraya dalam jail kalau mak bapak komplot xnak jamin... Bila dah jadi macam 2 musnah segala plan2 jalan2, rumah2 potensi untuk diserbu time raya nanti... Meriam buluh menggunakan buluh memang la kurang selamat, penggunaan buluh hanya sesuai digunakan untuk zaman abah2 sahaja, bila zaman makin maju, budak pon kena kretaif... Penggunaan saluran paip najis bertekstur konkrit pilihan yang paling selamat.. Pastikan cucian bersih dahulu sebelom digunakan.. Meriam Tin juga adalah adek beradek dengan meriam buluh cuma rupa fizikalnya xseperti meriam... Penggunaan kabait dan belerang sama sahaja, konsep tindak balas dengan air jugak masih dikekalkan... Meriam tin boleh dimain disiang hari sebab mudah untuk diselit jika hampir terkantoi...

bukan meriam zaman jepun

P/S = Bersambung.................................................................................................

2 comments:

  1. woi, main mercun dan meriam tak baik untuk kesihatan lah. hahahahaha

    ReplyDelete
  2. tp bek utk tumbesaran dowh..ekek

    ReplyDelete